6 najczęstszych błędów śniadaniowych

Śniadanie

Śniadanie jest istotnym elementem w codziennym jadłospisie. Uważane jest wręcz za najważniejszy posiłek dnia, dający siłę i energię na cały dzień.

Często jednak śniadania, które serwujemy swojemu organizmowi nie wnoszą nic dobrego. Nie pełnią swojej podstawowej funkcji, a mianowicie nie odżywiają. Pełne są konserwantów, barwników, dodatków zapachowych i smakowych oraz cukrów prostych. Takich śniadań należy unikać, mogą przynieść zdecydowanie więcej szkody niż pożytku.

6 śniadań, których należy unikać

Płatki śniadaniowe

Przez wielu uważane za dobry wybór na śniadanie ze względu na prostotę i szybkość przygotowania. Znajdujące się na opakowaniu hasła typu „z pełnego ziarna”, sugerują, że produkt jest dobrym źródłem składników odżywczych, takich jak witaminy czy minerały. W rzeczywistości są to produkty wysoko przetworzone, zawierające głównie zboża rafinowane i cukier. Na liście składników to właśnie cukier zajmuje jedno z czołowych miejsc. Im wyższe miejsce na liście, tym większa jest jego ilość w produkcie.

Niestety, nawet tzw. „pożywne” płatki zbożowe, zawierające owies (musli) często dosładzane są cukrem. Dostępne w sklepach płatki śniadaniowe, bardzo często mają porównywalną ilość cukru do ciasteczek. W przekonaniu, że spożywamy zdrowe i pożywne śniadanie, serwujemy sobie porcję słodyczy. A jak wiadomo, wysokie spożycie cukru podnosi ryzyko wystąpienia otyłości, chorób serca, cukrzycy typu II i innych przewlekłych schorzeń.

Naleśniki

Naleśniki są potrawą lubianą szczególnie przez dzieci, ale także mało który dorosły nie odmówi sobie tego dania. Serwowane na śniadanie głównie w wersji na słodko. Zawierają mąkę pszenną, jajka, cukier i mleko. Przygotowane samodzielnie w domu są lepszą wersją „gotowców” garmażeryjnych. Jednak obie wersje przeważnie wytwarzane są z mąki rafinowanej, co sprawia, że nie są potrawą zalecaną na śniadanie. Uważa się, że rafinowane ziarna zbóż przyczyniają się do powstawania oporności na insulinę, otyłości oraz innych chorób przewlekłych.

Gofry

Gofry w ostatnim czasie są coraz bardziej popularnym wyborem śniadaniowym. Podobnie jak naleśniki zawierają mąkę, jaja, mleko. Często z dużą ilością cukru, margaryny lub masła. Jednym słowem, nawet bez dodatków, sama słodycz. A jednak nader często serwowane z obfitą ilością bitej śmietany, polewane dodatkowo słodkim sosem lub syropem klonowym. Spożycie tak słodkiego śniadania gwarantuje znaczny skok glukozy we krwi.

Bułeczki maślane z dżemem

Brzmi znajomo? To niedobrze. Taki posiłek nadaje się bardziej na deser niż na śniadanie. Bułeczki powstają z mąki pszennej rafinowanej, cukru, masła, aromatów i innych, niekoniecznie zdrowych dodatków. Efektem końcowym jest śniadanie wysokokaloryczne, a jednocześnie ubogie w błonnik, białko i składniki odżywcze.

Jogurt smakowy, beztłuszczowy

Produkt bardzo często mylnie postrzegany jako zdrowy. W rzeczywistości, najczęściej, jogurty beztłuszczowe zawierają więcej cukru, niż porównywalna porcja lodów. Tłuszcz w produktach spożywczych nie zawsze jest zły i nie zawsze należy go unikać. Jego obecność wydłuża trawienie węglowodanów, pozwala zachować uczucie sytości na dłużej, a uwalniany hormon cholecystokininy hamuje uczucie głodu.

Zatem odtłuszczone jogurty w różnych smakach owocowych, z obfitą porcją cukru, są słabą alternatywą dla jogurtów naturalnych, a także fatalnym wyborem jako danie na śniadanie.

Sok owocowy

To jedna z gorszych propozycji śniadaniowych. Na domiar złego często łączony z bułką na słodko lub kajzerką (np. z plastrem białego sera). Sok owocowy zawiera duże ilości cukrów naturalnych, co sprawia że może mieć zbliżony wpływ na masę ciała jak napoje słodzone cukrem. Nie zawiera błonnika ani składników hamujących wchłanianie tłuszczów, przez co wzrost glukozy we krwi następuje bardzo szybko.

Opisane powyżej posiłki nie zapewniają energii i witalności na długi czas. Wręcz przeciwnie – po takim śniadaniu bardzo szybko poczujesz się głodna, sfrustrowana i zmęczona. Bardzo szybko sięgniesz po kolejne produkty spożywcze, które niekoniecznie będą lepsze od poprzednich. Przy wyborze jedzenia powinien przyświecać nam elementarny cel: odżywić i nakarmić organizm, a nie zapchać się mało wartościowymi składnikami i chwilowo stłumić uczucie głodu.

Pamiętaj!

Pełnowartościowe śniadanie powinno zawierać błonnik, białko, zdrowe tłuszcze oraz węglowodany.