8 powodów, dla których warto zrezygnować z napojów gazowanych i niegazowanych

Niebezpieczeństwa związane z napojami

Coraz częściej sięgamy po napoje gazowane jak po szklankę wody. W ciągu ostatnich lat spożycie produktów tego typu znacząco wzrosło i dotyczy to wszystkich grup wiekowych. Znaczną rolę w procesie wzrostu spożycia napojów gazowanych odegrały reklamy, które skutecznie promują tego typu produkty – nie rzadko przypisując im prozdrowotne oddziaływanie. Słodki smak napojów jest atrakcyjny sam w sobie, jednak bardzo często, w poszukiwaniu solidnej dawki energii, sięgamy także po napoje zawierające kofeinę. Właściwe nawodnienie organizmu poprawia koncentrację, jednak napoje gazowane (nawet dietetyczne) nie są dobrym sposobem na uzupełnienie płynów.

8 powodów, dla których warto wyliminować napoje gazowane i energetyczne z diety

Zawierają duże ilości cukru

Napoje mogą być istotnym źródłem kalorii w diecie. Olbrzymia ilość cukru trafia do organizmu w formie płynnej.

Zawartość cukru w 5 popularnych napojach (1 szkl. = 250ml)

  • Coca-cola – 26,5 g, czyli ok. 5,5 łyżeczki
  • Pepsi – 27,5 g, czyli 5,5 łyżeczki
  • Mirinda – 17,5 g, czyli 3,5 łyżeczki
  • Lipton Ice Tea – 17,5 g, czyli 3,5 łyżeczki
  • Słodzone napoje na bazie kokosa – 20 g, czyli 4 łyżeczki
  • Tiger (napój energetyczny) – 27 g, czyli 5 łyżeczek

W przypadku napojów dla dzieci: Pysio, Leon, Kubuś producent deklaruje, że sok nie zawiera cukru dodanego. Zawartość cukrów wynika z obecności naturalnych cukrów w owocach. W przypadku wszystkich wymienionych napojów (poza Tigerem) pojemność opakowań jednostkowych jest znacznie większa. Często kupując napój o pojemności 300 ml wypijamy cały, a wraz z nim zdecydowanie większą ilość cukru. Naprawdę trudno sobie wyobrazić wypicie szklanki herbaty, posłodzonej 4- 6 łyżeczkami cukru. Bardzo często, właśnie tyle cukru serwujemy sobie pijąc szklankę napoju.

2. Mogą powodować nadwagę i otyłość

Napoje słodzone mogą sprzyjać otyłości ponieważ stanowią istotne źródło energii, a w niewielkim stopniu dają uczucie sytości. Co więcej, mogą one wzmagać apetyt, zwiększając spożycie innych produktów.

3. Mogą zwiększać ryzyko zachorowania na cukrzycę typu II

Napoje słodzone są źródłem łatwo przyswajalnych cukrów prostych. Ich spożycie może prowadzić do szybkiego, gwałtownego wzrostu poziomu glukozy i insuliny we krwi.

4. Mogą mieć negatywny wpływ na poziom cukru we krwi

Kofeina, zawarta w napojach gazowanych, zwiększa wahania poziomu glukozy. Kofeina obniża wrażliwość na insulinę i osłabia tolerancję glukozy.

5. Mogą być przyczyną choroby refluksowej żołądkowo-przełykowej

Zawarty w nich dwutlenek węgla, zwiększa rozciąganie ścian żołądka – głównie dna żołądka, co sprzyja zarzucaniu treścią żołądkową przełyku. Może być też przyczyną zgagi nocnej (objaw choroby refluksowej).

6. Osłabienie kości

Kwas fosforowy zawarty w napojach gazowanych wywiera negatywny wpływ na kościec. Picie napojów gazowanych jest powiązane ze słabsza mineralizacją szkieletu, co prowadzi do częstszych złamań.

7. Mogą zwiększać ryzyko próchnicy zębów

Cukier dodany i kwaśny odczyn napojów gazowanych lub energetycznych prowadzą do erozji szkliwa, co w konsekwencji przekłada się na powstawanie próchnicy.

8. Duża zawartość w napojach kofeiny może być toksyczna

Zagrożenie to dotyczy głównie osób cierpiących na cukrzycę, choroby serca, padaczkę które są szczególnie wrażliwe na wpływ kofeiny. W przypadku osób zdrowych trudno jest przekroczyć dawkę toksyczną. Dawka śmiertelna tego stymulatora wynosi 150 mg na 1 kilogram masy ciała. Przedawkowanie jest możliwe w przypadku stosowania kofeiny bezwodnej jako suplementu diety.

Regularne spożycie napojów słodzonych negatywnie wpływa na nawyki żywieniowe Zwiększa również ryzyko nadwagi i otyłości oraz chorób z nimi związanych. Dlatego zarówno dzieci jak i dorośli powinni zrezygnować lub mocno ograniczyć ich spożycie. Najlepszą alternatywą dla napojów jest woda mineralna. Dla dzieci do lat 3 zalecana niskozmineralizowana, a dla zdrowych dorosłych średnio i wysokozmineralizowana.