Czy wiesz jak unikać soli w diecie?

Od najmłodszych lat jesteśmy przyzwyczajani do smaku słonego. Nasz organizm bardzo szybko przyzwyczają się do soli, co sprawia, że z czasem potrzebujemy jej więcej i więcej. W dorosłym życiu wiele osób wręcz nie wyobraża sobie jedzenia potraw nie przyprawionych solą. Lubimy słone potrawy i przekąski, co negatywnie odbija się na naszym samopoczuciu i prowadzi do wielu chorób.

Często, dopiero w obliczu poważnych chorób, jesteśmy zmuszeni wyeliminować ten szkodliwy dla naszego zdrowia związek chemiczny. Jak się okazuje, ograniczenie soli w diecie nie jest wcale takie proste. Nie wystarczy zrezygnować z dosalania potraw. Często musimy zadać sobie wiele trudu, aby odkryć w jakich produktach znajduje się duża ilość sodu.

Od czego zacząć?

  • Czytaj etykiety

Świadome robienie zakupów jest niezmierne ważne. Rezygnując z zakupu niektórych produktów możemy przyczynić się do ograniczenia soli w diecie. Wystarczy robić świadome zakupy, czytając etykiety i wybierać produkty o niskiej zawartości sodu. Dobrze jest stosować tę zasadę szczególnie w przypadku produktów, które często są spożywane.

  • Wyrzuć solniczkę

Nie stawiaj solniczki na stole. Dużo ludzi dosala potrawy zanim je spróbuje. To bardzo zły nawyk. Nie pozwól by złe przyzwyczajenia tobą rządziły. Może okazać się, że wcale nie trzeba dosalać dania.

  • Unikaj fast-foodów

Pod każdym względem warto jest unikać tego typu żywności. Fast foody są źródłem dużych ilości soli i nasyconych kwasów tłuszczowych, które należy ograniczać, a wręcz eliminować. Warto jest pamiętać o przekąskach między posiłkami – dobrze jest zastąpić chipsy oraz paluszki zdrowymi zamiennikami, takimi jak mieszanki pestek lub orzechów.

  • Wybieraj potrawy przygotowane w domu

W restauracji można zapytać o dania niskosodowe lub poprosić o niedosalanie potraw. Z reguły dania serwowane w restauracjach są mocno dosalane. Jeśli istnieje taka możliwość, to warto zrezygnować z żywienia poza domem, na rzecz posiłków przygotowywanych w domu. Jest to czasochłonne, jednak wtedy mamy gwarancję najwyższej jakości oraz pełną kontrolę nad składnikami dania.

  • Kupuj wody niskosodowe

W gąszczu wód mineralnych, staraj się wybierać wody NISKOSODOWE.

  • Stosuj przyprawy

Jedzenie bez soli nie zawsze musi być nudne i pozbawione smaku. Aby wydobyć i podkreślić smak potraw dobrze jest poznać właściwości kulinarne ziół. Niektóre zioła nadają potrawom słony smak, do ziół takich należy np. majeranek. Zarówno świeże jak i suszone zioła doskonale sprawdzą się w kuchni.

Podsumowując, odpowiedni sposób żywienia jest niewątpliwie potężną bronią w walce z nadciśnieniem tętniczym. Warto o tym pamiętać jeśli chcemy sie przed nim chronić. Odpowiednio dobrane składniki i dania pozwalają cieszyć się bogatym smakiem przy jednoczesnym ograniczeniu ilości dostarczanego ogranizmowi sodu.

Literatura

Bazarnik M.,Dybkowska E. (2015). Pieczywo jako źródło soli w żywieniu człowieka. Trendy w żywieniu człowieka, 5.

Mojska, H., Świderska, K., Stoś, K., Jarosz, M. (2010). Produkty fast food jako źródło soli w diecie dzieci i młodzieży. Probl. Hig. Epidemiol, 91(4), 556-559.